F18 ranking palasi kesätauolta 4. elokuuta tällä kertaa raid tyyppisellä
kilpailulla. Raid koostui neljästä legistä pääkaupunkiseudun vesillä ja
lisäksi mukaan tuloksiin laskettiin yhteenlaskettujen aikojen
perusteella yksi legi. Kilpailussa jaettiin myös yhteenlaskettujen
aikojen perusteella line honours palkinto. Kilpailun aikana oli
suomalaisittain poikkeuksellinen sää eli tuuli mukavasti ja oli
lämmintä.
Mukaan oli ilmoittautunut kahdeksan venekuntaa, mutta
kilpailujärjestäksi lupautuneen ribikuskin jalan loukkaantumisen takia
FIN-18 purjehtijat (Antti Laukkanen ja Valtteri Rahkonen) hyppäsivät ribiin kilpailujärjestelijän rooliin.
Ensimmäiselle legille HSK:n edustalta starttasi siis seitsemän venettä.
Ensimmäisen legin aikana johtopaikka vaihteli useasti ja veneet pysyivät
melko hyvin kasassa. Loppukirissä FIN-5 (Mikko Räisänen ja Eppu Kärki), FIN-6 (Iiro Juntti ja Tuomas Saarinen) ja FIN-11 (Ilkka Saura ja Mark Lassfork) oikaisivat
Rysäkiven väärältä puolelta ja karkasivat muita ennen maaliin. Legin
viralliseksi voittajaksi saatiinkin neljäntenä maaliin purjehtinut
FIN-1688. Oikaisseet veneet menettivät samalla mahdollisuutensa line
honours kilpailussa.
Toinen legi oli tarkoitus aloittaa heti edellisen legin perään, mutta
FIN-684 (Karri Heliö & Anssi Muikku) veneen spinnun toppiplokin huoltotoimien takia muut kilpailijat
saivat hyvin ansaitsemansa tauon. Huoltotoimien aikana odotettu
tuulirintama saavutti lähtöalueen ja toinen legi alkoikin miehekkäällä
sivutuuliosuudella. Tiukan alun jälkeen legi jatkui lenssillä Espoon
sisäsaaristossa, FIN-684 onnistui löytämään lenssin aikana parhaiten
puuskat ja onnistui karkaamaan muilta. Legi päättyi lopulta Melkin
eteläpuolelle sivutuuliosuuteen, jonka aikana päästiin takaisin
tuulialueeseen. Spinnu plokin huoltanut FIN-684 purjehti lopulta
ylivoimaiseen voittoon. Legin lopussa FIN-6 onnistui löytämään kivikon
ajaessaan edellisen veneen perässä ja kilpailujärjestäjät keskittyivät
legin päätteeksi pelastamaan veneen ja miehistön takaisin HSK:lle. Muut
kilpailijat päättivät tässä vaiheessa odotella pelastustoimia HSK:lla
makkaranpaiston merkeissä.
Toisen legin kova keli verotti muutenkin osallistujamäärää, kun FIN-11
kippari lähti tikattavaksi legin jälkeen. Lisäksi FIN-69 (Nina Tammisto ja Tuomas Lötjönen) ja FIN-1753 (Janne Ylänne ja Thomas Baltscheffsky)
päättivät olla lähtemättä uudestaan vesille. Järjestelytoimikunnassa
toiminut FIN-18 laitettiin pikapikaa purjehduskuntoon ja keskeyttäneistä
veneistä kasattiin uudet kilpailujärjestäjät ribiin. Kolmannelle legille
Melkin eteläpuolelta ustarttasi siis neljä venekuntaa. Makkaratauolla
FIN-5 sai itsensä erittäin hyvään kuntoon ja FIN-5 purjehtikin kolmannen
legin alusta loppuun kärkipaikalla. Toiseksi maaliin saapui FIN-18,
mutta FIN-18 miehistö ei erottanut pohjoista etelästä ja purjehti
rata-ohjeessa mainitun pohjoistikkun väärältä puolelta. Näin toiseksi
lopulta sijoittui FIN-1688 (Samuel Rinnetmäki ja Markus Ahonen) ja kolmanneksi FIN-684, jotka täten kolmannen
legin jälkeen taistelivaat tasapisteissä kilpailun voitosta.
Ennen neljännen legin lähtöä FIN-684 joutui taas korjailemaan
spinnuplokia. Välineiden huolto ei tällä kertaa auttanut, sillä FIN-5
lähti muilta karkuun jo heti neljännen legin aluksi ja purjehtikin
lopulta ylivoimaiseen voittoon. Loput kolme venettä purjehtivat melko
lähekkäin maaliin asti, pisimmän korren veti tällä kerralla FIN-18,
kolmanneksi sijoittui FIN-1688 ja neljänneksi FIN-684. Neljäs legi
ratkaisi myös kokonaiskilpailun voiton, eli FIN-1688 voitti
yhteenlasketuilla ajoitta 39 sekuntia FIN-684 vieden pisteellä koko
raidin ja myös line honours palkinnon. Kolmanneksi sijoittui FIN-5, joka
olisikin ilman ensimmäisen legin harhailujaan ollut vahva kandidaatti
koko kilpailun voittoon. Neljännen legin jälkeen purjehtijat siirtyivät
saunomaan ja grillaamaan. Ruokaa ja juomaa oli riittävästi ja
innokkaimmat jatkoivat iltaa kaupunkiraidin merkeissä.